RSS

Yakinlah Dalam Berdoa

Saya manusia yang lemah.  Tak semua perkara yang saya impikan dalam hidup ni, saya akan dapat semua. 

Mengadu dengan manusia, sampai bila kita boleh mengadu.  Mungkin sekali, dua kali orang masih sudi mendengar, tapi andai banyak kali, tentu orang akan jemu. Mungkin!

Jadi, dengan siapa lagi yang kita boleh mengadu? Hanya dengan Allah.  Alhamdulillah, banyak doa saya yang Allah telah makbulkan, tetapi ada 1 doa saya yang sampai sekarang Allah tidak makbulkan, namun saya tau saya perlu sabar. 



Hadith:
DARI Anas r.a katanya:"Rasulullah saw bersabda:"Apabila kamu berdoa, hendaklah kamu bersungguh-sungguh, yakin dalam doa (bahawa Allah taala mendengar dan mengabulkan). Janganlah kamu berdoa dengan kalimah:"Ya Allah, jika Engkau mahu, berilah aku! Kerana sesungguhnya Allah Taala tidak dipaksa memenuhi sesuatu doa."
Huraian Hadith:
Sesorang muslim itu hendaklah bersemangat (untuk mencapai) apa yang bermanfaat untuk dirinya serta meminta pertolongan kepada Allah tanpa merasa lemah dan putus asa.
Berdoa mestilah mengikut adab-adabnya supaya menampakkan kesungguhan harapan untuk mendapatkan sesuatu kerana Allah SWT hanya akan menerima doa dari orang yang betul-betul berhajat.
Sumber: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

Saya baca artikel ini di MStar Online




BERDOA........ itu adalah jalan terbaik.

"Bila Allah cepat makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu.... Bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu... Bila DIA tidak makbulkan doamu, maka DIA merancang sesuatu yang lebih baik untukmu.  Oleh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan pun kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya."

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...